Ο Κωνσταντίνος Κραββαρτόγιαννος γεννήθηκε το 1950 στην Άμφισσα Φωκίδας. Από παιδί κοιτούσε τον ουρανό με δέος, ονειρευόμενος μια μέρα να γίνει πιλότος. Το 1970 πέτυχε στις εξετάσεις της Σχολής Ικάρων, και τον Ιούλιο του 1974 αποφοίτησε ως ανθυποσμηναγός, τοποθετημένος στην 340 Μοίρα Διώξεως Βομβαρδισμού της 115 Πτέρυγας Μάχης στη Σούδα.
Ήταν μόλις 25 ετών, αλλά είχε ήδη δείξει πως συνδύαζε πειθαρχία και ήθος, χωρίς καμία διάθεση επίδειξης. Πετούσε με τα αεροσκάφη F-84F Thunderstreak, σκληρά, απαιτητικά και καθόλου επιεική με λάθη.
Η μοιραία πτήση
Στις 11 Αυγούστου 1975, η αποστολή ήταν ρουτίνας: μια εκπαιδευτική πτήση αναγνώρισης του αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου. Όμως, λίγο πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία, το F-84F παρουσίασε σοβαρή μηχανική βλάβη. Το αεροσκάφος πετούσε χαμηλά πάνω από το χωριό Ευαγγελισμός — τότε γνωστό ως Μουχτάρω — όπου ζούσαν περίπου 600 άνθρωποι, ανάμεσά τους δεκάδες παιδιά.
Ο Κραββαρτόγιαννος είχε τη δυνατότητα να τραβήξει τον μοχλό και να εκτιναχθεί. Ήξερε, όμως, ότι αν το έκανε, το αεροσκάφος θα έπεφτε ανεξέλεγκτο μέσα στο χωριό. Δευτερόλεπτα ήταν αρκετά για να πάρει μια απόφαση που θα έγραφε ιστορία: κράτησε τον έλεγχο και κατεύθυνε το αεροπλάνο μακριά από τον οικισμό, σε μια ακατοίκητη περιοχή νοτιοδυτικά του Καστελίου.
Το F-84F συνετρίβη τρία μίλια από το αεροδρόμιο, ενώ ο πιλότος έμεινε στο κάθισμά του με το χέρι σφιγμένο στο πηδάλιο, σε κλίση δεξιά. Δεν πρόλαβε να σωθεί, αλλά η απόφασή του έσωσε δεκάδες ζωές.
Οι μαρτυρίες όσων βρέθηκαν εκείνη τη μέρα στον Ευαγγελισμό περιγράφουν μια στιγμή σιωπής που ακολούθησε τον ήχο της πρόσκρουσης. Παιδιά που έπαιζαν στους δρόμους θυμούνται ακόμα το καθαρό, ήρεμο πρόσωπο του πιλότου καθώς περνούσε πάνω από τα σπίτια.
Η μνήμη που δεν σβήνει
Η θυσία του Κραββαρτόγιαννου δεν ξεχάστηκε ποτέ. Στον Ευαγγελισμό στήθηκε μνημείο στο σημείο της πτώσης, ενώ κάθε χρόνο τελείται τρισάγιο με την παρουσία συγγενών και κατοίκων. Το 2014, η Δημοτική Αρχή Μινώα Πεδιάδας και η 133 Σμηναρχία Μάχης αποκάλυψαν τιμητική πλάκα, αναγνωρίζοντας επίσημα την προσφορά του.
Η Πολεμική Αεροπορία διατηρεί τη μνήμη του ζωντανή. Στα αρχεία της, το όνομά του βρίσκεται δίπλα σε εκείνα των χειριστών που θυσιάστηκαν στο καθήκον. Η 340 Μοίρα, που σήμερα πετάει με F-16, εξακολουθεί να μνημονεύει τον νεαρό πιλότο που έμεινε στην τελευταία θέση για να προστατεύσει ανθρώπινες ζωές.
Η ιστορία του αποτελεί παράδειγμα ανιδιοτέλειας και αυτοθυσίας, σε μια εποχή που οι έννοιες αυτές φαντάζουν σπάνιες. Οι κάτοικοι της περιοχής μιλούν για εκείνον με ευγνωμοσύνη, γνωρίζοντας ότι το χωριό τους υπάρχει χάρη στην απόφασή του να μείνει στο τιμόνι.
Η θυσία του Κωνσταντίνου Κραββαρτόγιαννου παραμένει ζωντανή όχι μόνο στην Κρήτη, αλλά σε κάθε γωνιά της χώρας όπου η ιστορία του μεταφέρεται από γενιά σε γενιά, ως σύμβολο θάρρους και ανθρωπιάς.
Διαβάστε ακόμα
Η σκοτεινή αλήθεια πίσω από τον Πινόκιο
Ο Αρχαίος Έλληνας που μέτρησε τη γη με ακρίβεια που εντυπωσιάζει ακόμη και σήμερα
Η απαγωγή που έγινε μία από τις πιο τεκμηριωμένες υποθέσεις εξωγήινης επαφής