Κάτω από τις πελεκημένες πέτρες της ακρόπολης κοιμούνται ιστορίες σφυρηλατημένες σε χρυσό. Θολωτοί τάφοι σαν ορειχάλκιες καμπάνες, άξονες που ανοίγουν στο βράχο, και μέσα τους αντικείμενα που δεν φτιάχτηκαν για τους ζωντανούς. Μάσκες, δαχτυλίδια, ξίφη, κύπελλα. Κάθε τι ακουμπά στο δέρμα της ιστορίας και ψιθυρίζει για εξουσία, τελετουργία, μνήμη.
Το 1876 δεν βρέθηκε ένας βασιλιάς· βρέθηκε ένας καθρέφτης εποχής. Η ανασκαφή έφερε στο φως έξι βαθιούς τάφους με χρυσό όσο δεν χωρά σε αφήγηση. Η μάσκα με το μουστάκι έγινε σύμβολο, αλλά όχι ταυτότητα. Χρονολογείται αιώνες πριν από τον Αγαμέμνονα των τραγωδιών. Το μήνυμα μένει ίδιο: η ελίτ έθαβε τον πλούτο της για να ζήσει αιώνια.
Η χρυσή γλώσσα των κτερισμάτων μιλά για ιεραρχία. Δεν είναι διακόσμηση. Είναι κώδικας κύρους. Τα όπλα δηλώνουν πολεμική αξία, τα δαχτυλίδια διοικητική εξουσία, τα κύπελλα συμμετοχή σε τελετές. Η λάμψη λειτουργεί σαν διαβατήριο στη μνήμη των ζώντων και σαν φυλακτό στη σιωπή του τάφου. Ο χρυσός γίνεται βιογραφία.
Από πού ήρθε τόσο χρυσάφι σε τόπο χωρίς χρυσωρυχεία; Τα μεταλλοτεχνήματα προδίδουν δίκτυα μεγαλύτερα από ένα βασίλειο. Αντηχήσεις από Αίγυπτο, Ανατολία, Βαλκάνια, και μινωικές γραμμές στην κοσμηματοποιία δείχνουν εμπόριο, διπλωματία, λάφυρα. Οι Μυκήνες δεν ήταν αποθήκη· ήταν σταυροδρόμι. Η προέλευση αλλάζει ανά αντικείμενο, η πρόθεση μένει ίδια: επίδειξη δύναμης.
Τεχνική που απαιτεί οργάνωση, χρόνο και μάστορες. Φύλλα χρυσού σφυρηλατημένα με repoussé, κόκκοι λιωμένοι και συγκολλημένοι σε σχέδια, λεπτές συρματερές γραμμές που ζωγραφίζουν θεότητες και θηρία. Τέτοια εργαστήρια δεν στήνονται τυχαία. Πίσω από κάθε μάσκα υπάρχει φορολογία, αποθήκες, γραφείς, ιερείς, τελετές. Ένας ολόκληρος μηχανισμός.
Το χρυσάφι που μιλά από τον τάφο
Οι μάσκες δεν κρύβουν· αποκαλύπτουν. Στα πρόσωπα από χρυσό βλέπεις επιλογές. Κάποια χαρακτηριστικά είναι ρεαλιστικά, άλλα ιδεαλικά. Η μάσκα δεν είναι πορτρέτο· είναι διαβατήριο ιερότητας. Προστατεύει την ταυτότητα, επιβάλλει σεβασμό, φτιάχνει μνήμη. Είναι ησυχία που φωνάζει: «εδώ αναπαύεται κάποιος που μετρούσε».
Γιατί τόση λάμψη τόσο νωρίς; Οι πλουσιότεροι τάφοι προηγούνται της ακμής των ανακτόρων. Αυτό δείχνει μια ελίτ που σχηματίζεται πριν από την κρατική μηχανή. Πολεμιστές-άρχοντες επενδύουν σε τελετές και δώρα για να μετατρέψουν λάφυρα και συναλλαγές σε νομιμοποίηση εξουσίας. Ο χρυσός λειτουργεί ως κοινωνικό συμβόλαιο.
Το παράδοξο του μοναχικού άρχοντα. Υπάρχουν ταφές με αμύθητο πλούτο αλλά χωρίς βασιλικό θόλο. Ένας πολεμιστής κείτεται μόνος, πλάι σε δαχτυλίδια-σφραγίδες και λεπίδες που γράφουν βιογραφία στην τρίχα. Η απορία μένει: ξένος σύμμαχος, γαμπρός δυναστείας ή ιδρυτής νέας γραμμής; Ο χρυσός κρατά το μυστικό.
Η θρησκεία του «μετά». Τα κτερίσματα δεν υπηρετούν τη χρήσιμη ζωή. Υπηρετούν μια συνέχεια πέρα από το σώμα. Η αφθαρσία του χρυσού ταιριάζει με την ιδέα της αθανασίας. Όταν το χώμα σβήνει τα πάντα, ο χρυσός μένει. Και με το ότι μένει, πείθει ότι ο νεκρός παραμένει παρών.
Κατάρρευση με το βάρος μιας εποχής. Λίγο μετά το 1200 π.Χ. οι θόλοι σιγούν. Εισβολές, σεισμοί, εμφύλιες τριβές, καταρρεύσεις δικτύων. Τίποτε από αυτά δεν ακυρώνει τη λάμψη. Τα ευρήματα έγιναν μαύρο κουτί ενός κόσμου που έπεσε από ψηλά. Το ανοίγεις και ακούς κρότο χρυσού και ανάσα πέτρας.
Τι μένει σήμερα όταν κλείνει το μουσείο. Μένει η αίσθηση ότι οι Μυκήνες δεν ήταν μύθος· ήταν μέθοδος ισχύος. Μένει η βεβαιότητα ότι ο χρυσός δεν εξηγεί τα πάντα· δείχνει όσα η γραφή δεν πρόλαβε. Κάθε μάσκα είναι κεφάλαιο, κάθε δαχτυλίδι μια σφραγίδα πολιτισμού. Το μυστήριο, ευτυχώς, δεν λύνεται. Διαρκεί.
Με πληροφορίες απο Encyclopaedia Britannica
Διαβάστε ακόμα
Στα σκοτεινά νερά της Ελλάδας ζουν ακόμη οι σκιές των μυθικών τεράτων
Η βυθισμένη πόλη που ανασαίνει κάτω από την Ελαφόνησο και ξαναγράφει την αρχή της ελληνικής ιστορίας
Πώς η λέξη tanks γεννήθηκε ως κωδικός παραπλάνησης και έγινε σύμβολο πολέμου